26 Şubat 2016

HAYAT OKUL DERSLERİNDEN İBARET DEĞİL


Çocuklar, çözülmesi zor bir bilmecedir aslında. Onları çözebilirsek çok farklı davranabiliriz. Geleneksel bakış açımızla çocuğu değerlendirdiğimizde onların geleceğini karartabiliriz. Bu cümleleri neden sarfediyorum? Örneklerle açıklayayım. Varsayalım ki çocuğumuz, okumayı öğrenemedi, sınavlarda başarılı olamadı... Dünyanın sonu mu? Elbette değil. Çocuğumuz, ahmak mı, aptal mı, geri zekalı mı? Kesinlikle hayır... Çünkü zekâ  sadece ders başarısıyla ölçülemez, çeşitli ve özel boyutları vardır. Bu bağlamda Howard Gardner'in 1983 yılında ortaya "Çoklu Zeka Kuramı" büyük kabül görmüş hatta eğitim sistemimiz içine de girmiştir. Bu kurama göre insanların dokuz zekâ alanı vardır. Gardner, bunları da şu şekilde kategorilere ayırıyor: Görsel-Uzamsal, Sözel-Dilsel, Mantıksal-Matematiksel, Kinestetik, Müziksel, İçsel-Duygusal, Sosyal, Doğasal, Varoluşsal...Çocuklarımız bu alanlardan herhangi birisinde başarılı olabileceği gibi birden çok alanda da kendini gösterebilir. Yeter ki onları kendi kalıplarımıza hapsetmeyelim. Farklı öğretim yöntemleri deneyelim. Okulunu zor bitiren Winston Churchill'in sosyal, görsel ve dilsel zekası belirgindi. Güçlü bir yöneticilik ruhu vardı. Ünlü bir lider oldu. İngiltere’nin başına geçti. Hayatının son yıllarını  da yazarlığa ve ressamlığa ayırdı. 1953 yılında Nobel Edebiyat Ödülünü kazandı. Bununla ilgili sayılamayacak kadar çok örnek var. Churchill bunlardan sadece birisi.
Çocuğun hangi zeka grubunda iyi olduğunu nasıl anlarız? İyi bir gözlemciysek bunu anlamak zor değil. Gözlemlerimize bilimsellik katmak istiyorsak bununla ilgili değişik testler var. Bir uzmana bu testler yaptırılabilir.
Okulda başarısız olan bir çocuk belki gelecekte bize hükmedebilir. 
Kim bilir? 
Hayat, okul derslerinden ibaret değil.

Mehmet BÜYÜKŞAHİN
<<<YAZARIN DİĞERYAZILARI>>>

ÇOCUKLARIMIZLA HAFTA SONUNDA ÜÇ TAŞ OYUNU OYNAYALIM. ÜÇ TAŞ NASIL BİR OYUNDUR? NASIL OYNANIR?



Üç taş oyunu, tarihi çok eskilere dayanan bir oyundur. Bu gün hala köylerde oynanmaktadır. Düz bir zemine bir kare çizilir. Bu karton, tahta, fayans olabilir. Karşılıklı kenarlar tam merkezden geçen iki çizgiyle birleştirilir. Oyuncular farklı renklerde üçer taş alırlar.
Kaç Kişiyle Oynanır?
İki kişiyle oynanır. 
Oyuna Nasıl Başlanır?
Oyuna kura ile başlanır.
Oyunun Amacı Nedir?
Taşları yatay ya da dikey çizgilerin kesişim noktalarına  koyarak 3 taşı hizalamaktır.
Oyun Kuralları nelerdir?
 1.Oyuncular taşlarını oyun alanına sıra ile birer birer yerleştirirler. 
2.Oyuncu taşlarını yerleştirirken kendi taşlarını hizalamaya çalışacak, aynı zamanda rakibinin 3 taşını hizalamasına engel olacaktır. 
3.Tüm taşların yerleşimi bittiğinde, oyun amacına ulaşmamışsa sırası gelen oyuncu taşlarını boş komşu noktalara hareket ettirerek oyuna devam eder. 
Oyunda Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar Nelerdir?
1.Oyuncular taşlarını zıplatamazlar. 
2.Çapraz hareket edilemez.
3.Çapraz dizilim ile oyun kazanılmaz. 
Oyun Nasıl Sonuçlanır?
1. Yatay ya da dikey, bağlantılı çizgiler üzerinde taşını hizalayan oyuncu oyunu kazanır. 
2. Oyun alanında hiç bir taşını hareket ettiremeyen oyuncu oyunu kaybeder.
Kazanımı Nedir?
Çocuğun çoklu düşünmesine katkı sağlar.
Dikkati geliştirir.

Mehmet BÜYÜKŞAHİN
<<<YAZARIN DİĞERYAZILARI>>>

BİRİNCİ SINIFA GİDEN ÇOCUĞUMA KİTAP ALIRKEN NELERE DİKKAT ETMELİYİM?



İlkokula birinci sınıfa giden öğrencilerimizin ekseriyeti bu günlerde okumaya geçti. Peki anne ve babalar, çocuklarına kitap alırken nelere dikkat etmeli? Bununla ilgili on önerim var.
1-Kapak ve sayfalar; ilgi çekici, konusuna uygun renkli resimli,  sağlam ciltli ve kullanışlı olmalı.
2-En fazla yirmi dört sayfa olmalı.Her sayfada yirmi beşle otuz kelime olmalı. Hayal gücünü geliştiren, sanatsal değerlerin ön planda olduğu görseller sayfayı kaplamalı.3
3-Kullanılan kağıt mat olmalı, mat kağıtlar ışığı az yansıtır ve gözü daha az yorar. 
4-Yazı boyutları 20-24 punto arasında olmalı. 
5-Her cümlede en fazla beş veya altı kelime bulunmalı. Çocuk, bağlaç ve edatların fazla olduğu kitapları anlamakta zorlanır. ,
6-Masal, hikaye, fabl, bilmece ve şiir kitapları bu yaş çocuğunun ilgi duyacağı edebi türlerdir. 
7-Evrensel değerlerin konu alındığı öğüt verici kitaplar olmalıdır. 
8-Kitapta geçen kelimeler özenle seçilmiş olmalıdır. Kelimeler, çocuğun söz dağarcığına ve manevi değerlerin gelişmesine katkı sağlamalıdır. 
9-Kitapta yer alan kahramanlar, çocuğun psiko-sosyal gelişimine uygun olmalıdır.
10-Kolay okunan, akılda kalıcı, somut, basit sözcükler seçilen kitapların tercihi daha başarılı sonuçlar ortaya koyacaktır.
 Kitap seçiminde bu kurallara uyduğumuzda çocuğumuzda kitap okuma kültürü oluşacak, okuma hızı artacak, okuduğunu anlama becerisi gelişecektir.