13 Şubat 2016

BÜTÜN BİLDİKLERİMİZİN % 80'İNİ OKUDUKLARIMIZLA KAZANIYORUZ AMA...

Türk insanı, kitap okuma oranında bir çok Afrika ülkesinin gerisinde kalmış durumda. Bugün 100 Japon'dan 14'ü düzenli kitap okurken, Amerika'da düzenli kitap okuma oranı % 12, İngiltere ve Fransa'da % 11 iken Türkiye'de on bin kişiden sadece bir kişi elinin altında sürekli kitap bulunduruyor ve okuyor.
Türk insanının kitaba ve kitap okumaya karşı hassasiyetini gösteren diğer bir veri de yıllık basılan kitap sayısıdır. Ülkemizde ders kitapları haricinde basılan kitap sayısı 6031 iken aynı yıl Amerika 72000; Almanya 65000; ingiltere 48000; Fransa 39000; Brezilya 13000 kitaptır. Toplam nüfusu sadece 7 milyon olan Azerbaycan'da bile kitapların ortalama tirajı 10 bin olduğu bir tarihte ülkemizde bu rakam ne yazık ki 3 bini bile ulaşamıyor. 600 binin üzerinde öğretmeni olan ülkemizde,  "Eğitimcinin Beden Dili" adlı kitap 2 bin tirajla basıldı.
Ülkemizde 1965'te yüzde 27 olan kitap okuma oranının, 1997'de yüzde 3.5'e indiği tespit edilmiştir. Cumhuriyet Üniversitesi'nde okuyan 250 öğrenci üzerinde yapılan bir araştırmada "Tam bir kitap kurduyum, devamlı okuyorum." diyen öğrenci sayısı %6 iken kütüphanelerden yararlananların oranı ise yalnızca %4'tür.
Bu veriler de gösteriyor ki ülkemizde kitap okuma alışkanlığı yok denecek kadar azdır. En popüler üniversitelerimizden biri olarak kabul edilen Boğaziçi Üniversitesi'nde yapılan bir araştırmada, öğrencilerin % 6'sının yıl içinde hiç kitap okumadığı % 59'unun ise son bir yıl içinde Türkiye'de popüler olan hiçbir kitabı bilmediği tespit edildi. Daha da acısı kitap basan yayınevi ismi veremeyenlerin oranı ise %61'lerde seyretmektedir. Bu üniversite öğrencilerin % 3'ünün evine hiç gazete girmiyor. Gazete okuyanların ise en çok spor ve magazin sayfalarının okuduğu görüldü. Ülke sorunlarını dile getiren haber ve ekonomi sayfaları ise en az okunan bölümler.
Çocuğun kitap okuma alışkanlığının kazanmasında aile, arkadaş çevresi, öğretmen ve örnek alınan büyüklerinin az ya da çok etkisi vardır. Yine üniversite öğrencileri üzerinde yapılan bir araştırmada öğrencilerin kitap okuma alışkanlığı kazanmalarında ailenin rolünün çok az olduğu tespit edilmiştir. Kitap okuma alışkanlığı kazanmada en etkili çevrenin arkadaş çevresi ve hemen ardından öğretmenler olduğu görülmüştür. Bununla beraber büyüklerin de yaşantılarıyla çocukların kitap okuma alışkanlıklarına katkıda bulundukları küçümsenemeyecek orandadır.
Üniversite gençliğinin okumaya karşı bu kadar duyarsız olması bizi kaygılandırıyor.

DİĞER YAZILARIMI OKUMAK İÇİN ANA SAYFAYA GEÇİNİZ>>>
© Mehmet BÜYÜKŞAHİN
  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuzu buraya yazınız...